A1.0 Perihal Vygotsky
Lev
Vygotsky dilahirkan pada 1896 dan beliau dilahirkan di Rusia. Walaupun beliau
sezaman dengan Piaget, penulisan karya beliau hanya mendapat perhatian
ahli-ahli psikologi Negara barat pada tahun 1960an. Kini anak dan cucu Vygotsky
sedang meneruskan penyelidikan dan pengajaran pendidikan alternatif yang
diasaskan oleh teori beliau.
Vygotsky
nama lengkapnya adalah Lev Semenovich Vygotsky. Ia lahir diRusia pada tanggal 5
November 1896. Pada tanggal 11 Juni 1934 ia telah menjadi ahli psikologi
perkembangan di Soviet dan ia mendasarkan pada psikologicultural- historis.
Vygotsky telah belajar privat pada Solomon Ashpiz dan lulusdari Universiti
negeri di Moskow 1917. Setelah itu, dia memberikan kuliah tentang psikologi di
Moskow pada tahun 1924. Di mana ia bekerja dengan khusus pada pemikiran tentang
perkembangan kognitif, terutama hubungan antara bahasa dan fikiran, tulisannya
menitik beratkan pada latar sejarah, budaya,dan faktor sosial.
|
Andaian asas teori ini ialah:
- Orang dewasa mendidik kanak-kanak melalui kaedah formal dan informal
- Setiap budaya mempunyai alat-alat dalam budaya untuk mendidik
- Pemikiran dan bahasa saling mempengaruhi
- Kanak-kanak atau individu memimpin diri melalui ‘self talk’ (inner
speech).
- Kanak-kanak boleh melakukan perkara yang lebih sukar jika
dibimbing.
- Tugas yang mencabar akan menggalakkan perkembangan minda
·
Bermain merupakan satu cara
kanak-kanak untuk belajar
2.0 Teori Proksimiti Vygotsky
Menurut Dr.Ragbir Kaur
Joginder Singh (2012) walaupun Vygotsky bersetuju dengan Piaget bahawa
perkembangan kognitif berlaku secara berperingkat-peringkat, beliau juga
berpendapat bahawa interaksi sosial kanak-kanak amat mempengaruhi perkembangan
kognitif mereka. Ini menunjukkan tanpa interaksi yang meluas kanak-kanak tidak
dapat memperkembangkan lagi pemikiran kognitif mereka. Mereka mungkin akan
hanya mengetahui tentang perkara asas sahaja tetapi tidak dapat mengaitkan
pengetahuan asas tersebut dengan penerimaan baru. Dalam sudut lain, bolehlah
dikatakan bahawa keinsafan dan kesedaran serta kefahaman individu terhasil
daripada pergaulan sosial dan tingkah laku sosial mereka.
Dalam teori beliau,
Vygotsky menyatakan bahawa bahasa tutur dan pengaruh orang lain dalam dunia
sosial kanak-kanak merupakan pengaruh penting dalam perkembangan kognitif
mereka. Kanak-kanak akan mula berinteraksi dengan ahli keluarga terlebih dahulu
sebelum mereka bergaul dengan masyarakat. Ibu bapa adalah orang pertama yang
akan memberi mereka maklumat bahasa pertuturan dan cara berinteraksi. Oleh yang
demikian ibu bapa perlu sentiasa berinteraksi dengan kanak-kanak sejak awal
lagi supaya perkembangan mereka dapat dijana dari awal. Kita biasa mendengar
bahawa pakar perubatan juga menggalakkan para ibu mengandung untuk mula
berbual-bual dengan bayi di dalam kandungan mereka kerana ia merangsang otak
dan perkembangan mereka.
Vygotsky menyatakan orang
dewasa dan rakan sebaya menyalurkan ‘mental tools’ (dan bahasa) kepada
kanak-kanak atau pelajar semasa interaksi. Sumbangan yang utama teori ini ialah
konsep zone of proximal development dan scaffolding. Scaffolding pula ialah
bantuan sementara orang dewasa kepada pelajar untuk membuat sesuatu yang lebih
sukar. Saat dan ketika dimana bantuan itu diberikan adalah dipanggil zon
perkembangan proksimal (zone of proximal development).
3.0 Dua peringkat perkembangan kognitif
menurut Vygotsky
Berpandukan teori Vygotsky
, perkembangan kognitif berlaku dalam dua peringkat iaitu peringkat sosial dan
peringkat individu. Peringkat sosial adalah peringkat yang mana maklumat yang diperolehi
hasil daripada interaksi antara dua individu seperti ibu bapa, rakan-rakan, dan
jiran. Manakala peringkat individu pula ialah kebolehan individu menukarmaklumat
dan pengetahuan yang diperolehi daripada
interaksi sosial kepada kefahaman individu.
Contoh interaksi antara
seorang kanak-kanak dengan ibunya. Contoh perkembangan pada peringkat ini dapat
dilihat dalam dialog dibawah:
Ibu : Kita tidak boleh berbohong.
Anak :
mengapa ibu?
Ibu :
cuba kamu fikirkan.
Anak : Tuhan marah, orang yang ditipu
menangis, menganiaya, dan boleh bergaduh
Ibu : semua jawapan kamu benar. Berbohong
juga menggalakkan kita membuat perbuatan jahat yang lain iaitu mencuri. Ada
pepatah yang mengakatan “mula-mula berbohong lama-lama mencuri”
Dalam hal ini dapat dilihat
bahawa pertanyaan ibunya merangsang minda anaknya untuk mencari jawapan. Ini
melatih anaknya memikir seterusnya mengembangkan lagi kognitif anaknya melalui
perbualan. Perbualan ini juga mungkin berlanjutan sehingga anak tersebut
berpuas hati.
Contoh
peringkat individu pula boleh dibuat seperti berikut :
“Anak mengetahui berbohong adalah perkara yang
tidak baik jadi anak akan sentiasa tidak berbohong kerana takut diri akan
menjadi lebih jahat”.
4.0 Dua
faktor dalam perkembangan kognitif menurut Vygotsky
Terdapat dua faktor utama dalam perkembangan
kognitif kanak-kanak menurut Les vygotsky iaitu interaksi sosial dan kemahiran
berbahasa. Interaksi social ialah pemikiran
kanak-kanak berkembang akibat dari pergaulan dengan orang lain. Pergaulan dan
interaksi yang bermakna ini selalunya berlaku antara kanak-kanak dengan
individu yang lebih berpengetahuan darinya. Kemahiran berbahasa pula adalah
apabila kanak-kanak akan bergaul dengan masyarakat sekelilingnya dan
kemudiannya akan menggunakan maklumat-maklumat yang diperolehi dalam interaksi-
interaksi yang lain iaitu mungkin semasa bermain atau apabila berdepan dengan
situasi yang hampir sama di masa akan datang.
Manusia dalam hidup
bermasyarakat, akan saling berhubungan dan saling membutuhkan satu sama lain.
Kebutuhan itulah yang dapat menimbulkan suatu proses interaksi sosial. Maryati
dan Suryawati (2003) dalam laman internet beralamat url di http://jurnalsdm.blogspot.com/2009/05/interaksi-sosial-definisi-bentuk-ciri.html menyatakan bahwa, “Interaksi sosial adalah kontak atau hubungan timbal
balik atau interstimulasi dan respons antar individu, antar kelompok atau
antara individu dan kelompok”. Pendapat lain dikemukakan oleh Murdiyatmoko dan
Handayani (2004), “Interaksi sosial adalah hubungan antara manusia yang
menghasilkan suatu proses pengaruh mempengaruhi yang menghasilkan hubungan
tetap dan pada akhirnya memungkinkan pembentukan struktur sosial”
Interaksi positif hanya
mungkin terjadi apabila terdapat suasana saling mempercayai, menghargai, dan
saling mendukung” ini menurut Siagian, (2004). Berdasarkan definisi di atas
maka, penulis dapat menyimpulkan bahawa interaksi sosial adalah suatu hubungan
antara sesama manusia yang saling mempengaruhi satu sama lain baik itu dalam
hubungan antara individu, antara kelompok maupun antara individu dan kelompok.
Kemahiran berbahasa pula meliputi
kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran berbahasa ini
merupakan teras kepada penguasaan bahasa baku. Penguasaan kesemua kemahiran ini
amat penting dalam proses pengajaran dan pempelajaran supaya berjalan dengan
lancar dan berkesan. Kemahiran bahasa yang berhubung dengan kemahiran lisan
melibatkan dua komponen asas, iaitu mendengar dan bertutur. Kedua-dua komponen
ini berkait rapat dan saling melengkapi. Kemahiran membaca dan menulis pula
merupakan kemahiran bukan lisan.
5.0 Empat konsep atau tema utama teori
proksimiti Vygotsky
Sehubungan dengan teori Vygotsky
yang mengatakan bahawa bahasa tutur dan pengaruh orang lain dalam dunia sosial
kanak-kanak merupakan pengaruh penting dalam perkembangan kognitif mereka,
beliau telah mengemukakan empat konsep atau tema utama untuk menerangkan
teorinya. Empat konsep tersebut adalah pendekatan sosio-budaya, zon
perkembangan proksimal, bantuan perancah (scaffolding) dan perkembangan bahasa.
Keempat-empat konsep tersebut diterangkan seperti yang berikut.
5.1 Pendekatan
sosio-budaya
Menurut Dr.Ragbir Kaur Joginder Singh (2012)
Vygotsky telah memerhati dan mengkaji peranan budaya dan komunikasi
interpersonal kepada perkembangan kognitif kanak-kanak. Beliau berpendapat
bahawa perkembangan pembelajaran berlaku dalam konteks sosial iaitu melalui persekitaran
dunia kanak-kanak yang dikelilingi dengan orang dewasa yang berinteraksi dengan
mereka sejak mereka dilahirkan.
Menurut Dr.Ragbir Kaur Joginder Singh (2012)
lagi, melalui interaksi dengan orang dewasa di sekeliling mereka, kanak-kanak
akan dapat menguasai tabiat dan peraturan budaya, gaya bahasa, penulisan serta
simbol-simbol budaya. Interaksi ini
mendorong perkembangan kognitif mereka dengan memberi makna membina atau
konstruk pengetahuan.
Ini dapat dijelaskan apabila kanak-kanak
banyak berinteraksi dengan orang sekeliling mereka, mereka akan dapat mengenali
budaya mereka dengan mendalam. Sebagai contoh, kanak-kanak berbangsa Melayu
mendapat pengetahuan tentang cara makan budaya Melayu dengan menggunakan tangan
kerana mereka telah melihat perlakuan itu digayakan oleh ahli keluarga mereka.
Mereka akan memahami keadaan itu dan menghormati budaya tersebut. Manakala bagi
bangsa Cina pula, kanak-kanak berbangsa Cina telah mengetahui cara makan mereka
menggunakan perlatan yang dipanggil ‘chopstik’ atau penyepit sejak mereka lahir
kerana mereka memerhatikan keadaan tersebut pada awal kehidupan mereka melalui
perlakuan ahli keluarga mereka.
Vygotsky menekankan peranan orang dewasa dan
kanak-kanak dalam perkembangan seorang individu. Menurut Vygotsky kanak-kanak
lahir dengan kemampuan untuk memahami dunia luar dan memusatkan perhatian
terhadap sesuatu perkara. Namun demikian, mereka tidak banyak memiliki fungsi
mental yang bertahap tinggi seperti kemahiran berfikir tinggi dan kemahiran
menyelesaikan masalah.
Menurut Vygotsky lagi fungsi-fungsi mental
yang lebih tinggi ini dianggap sebagai alat-alat kebudayaan (cultural tools) yang ditunjukkan oleh
kanak-kanak menerusi aktiviti seperti berbicara, berbahasa, dan menulis.
Alat-alat kebudayaan ini diwarisi daripada ahli-ahli keluarga yang lebih tua di
mana semua pengalaman pembelajaran dibimbing. Pengalaman dengan orang lainyang
diperolehi melalui aktiviti-aktivitit ini secara beransur-ansur menjadi semakin
mendalam dan membentuk gambaran batin kanak-kanak mengenai dunia.
Sebagai
contoh, masyarakat Melayu amat mementingkan keharmonian kekeluarga di mana
sikap tolong-menolong dan saling hormat menghormati antara ahli keluarga muda
dengan yang lebih berumur ditonjolkan. Apabila kanak-kanak yang sedang membesar
melihat bagaimana abangnya memanggil adik bongsu kepada ibunya dengan gelaran
Pak Usu. Kanak-kanak tersebut secara tidak langsung memahami bahawa gelaran itu
perlu dipanggil kepada adik bongsu ibunya akibat daripada penonjolan budaya
Melayu yang mementingkan sikap hormat-menghormati dengan ahli keluarga yang
lebih tua melalui panggilan yang betul.
Secara keseluruhannya boleh dirangkumkan
bahawa pendekatan sosio-budaya ialah hasil gabungan antara pendekatan
behaviorisme dan pendekatan kognitivisme. Oleh itu, pendekatan ini mengambil
kira penekanan ahli behaviorisme ke atas kesan atau hasil sesuatu tingkahlaku
dan minat ahli kognitif ke atas impak hasil daripada kepercayaan serta harapan
murid itu. Pendekatan ini boleh dikaitkan dengan teori efikasi kendiri dalam
memotivasikan murid. Pendekatan ini juga mementingkan penglibatan manusia dalam
aktiviti atau bertingkah laku agar dapat mengekalkan identiti dan hubungan
interpersonal dalam suatu masyarakat.
5.2 Zon
perkembangan proksimal
Zon Kepentingan interaksi dalam perkembangan kognitif
kanak-kanak digambarkan oleh Vygotsky dalam konsep Zon Perkembangan Proksimal. Zon perkembangan proksimal ini menerangkan
mengenai bagaimana kemahiran-kemahiran yang sukar dilakukan oleh kanak-kanak
boleh dijayakan dengan bantuan danbimbingan orang-orang dewasa atau rakan
sebaya yang lebih mahir.Zon perkembangan proksimal ini bertujuan untuk menolong
kanak-kanak berkembangdari tahap sosial kepada tahap peribadi.
Terdapat dua tahap iaitu:
1. Tahap perkembangan sebenar:Penyelesaian masalah secara bersendirian oleh
kanak-kanak tanpa sebarangbantuan.
2. Tahap perkembangan potensi:Apa yang boleh dilakukan oleh kanak-kanak
dengan bimbingan orang dewasa
Walaupun pada akhirnya anak-anak akan
mempelajari sendiri beberapa konsep melalui pengalaman sehari-hari, Vygotsky
percaya bahwa anak akan jauh lebih berkembang jika berinteraksi dengan orang
lain. Anak-anak tidak akan pernah mengembangkan pemikiran operasional formal
tanpa bantuan orang lain. Perkembangan Proksimal merupakan tengah antara actual
development dan potensial development, di mana antara apakah seorang anak dapat
melakukan sesuatu tanpa bantuan orang dewasa dan apakah seorang anak dapat
melakukan sesuatu dengan arahan orang dewasa atau kerjasama dengan teman
sebaya. Sebagai contoh ketika siswa membuat tugasannya secara sendirian,
perkembangan mereka kemungkinan akan berjalan lambat. Untuk memaksimalkan
perkembangan, siswa seharusnya bekerja dengan rakan yang lebih berpotensi yang
dapat memimpin secara sistematik dalam menyelesaikan masalah yang lebih
kompleks.
Zon
perkembangan proksimal merupakan idea Vygotsky yang paling dikenali. Vygotsky
menerangkan tentang kemahiran-kemahiran yang sukar dilakukan oleh kanak-kanak
boleh dijayakan dengan bantuan dan bimbingan orang-orang dewasa atau rakan
sebaya yang lebih mahir. Merujuk kepada rajah di atas dalam zon perkembangan
proksimal terdapat had atas dan had bawah. Had atas ialah Kemahiran yang boleh
dicapai dengan bantuan individu yang lebih mahir manakala had bawah bermaksud kemahiran
yang telah dicapai sendiri oleh kanak-kanak.
5.3 Bantuan
perancah (scaffolding)
Scaffolding
bermaksud mengubahsuai tahap sokongan yang diberikan dan berkait rapat dengan
zon perkembangan proksimal. Perbualan dan interaksi adalah alat yang penting
semasa proses perencah untuk mendapat konsep-konsep baru dan lebih sistematik. Scaffolding
adalah memberikan kepada seorang anak sejumlah besar bantuan selama tahap-tahap
awal pembelajaran dan kemudian mengurangi bantuan tersebut serta memberikan
kesempatan kepada anak untuk mengambil alih tanggung jawab yang semakin besar
segera setelah ia mampu mengerjakan sendiri. Bantuan yang diberikan guru dapat
berupa petunjuk, peringatan, dorongan, serta menguraikan masalah.
Perkataan perancah adalah istilah baru yang
diperkenalkan dalam bidang psikologi perkembangan kognitif oleh Jerome Bruner.
Ia merujuk kepada proses-proses yang digunakan oleh orang dewasa untuk
membimbing anak-anak melalui zon perkembangan proksimalnya. Vygotsky
menjelaskan bagaimana kanak-kanak berkembang dengan bimbingan daripada orang
dewasa yang sudah Berjaya dalam bidang profesion mereka.
Bantuan perancah yang diberikan kepada
seseorang kanak-kanak sepanjang peringkat awal pembelajaran adalah luas dan
padat. Semakin kanak-kanak itu membesar, bantuan perancah dikurangkan untuk
memberikan kesempatan kepada kanak-kanak itu untuk mengambil alih tanggung
jawap dan tugasan yang dia dapat melakukannya dengan sendiri. Maka bantuan dan
sokongan daripada ibu bapa kanak-kanak semakin lama semakin dikurangkan.
Menurut
sumber laman sesawang internet yang beralamat URL di http://treebuilder.blogspot.com/2011/01/
konsep scaffolding
berkait rapat dengan idea Zon Perkembangan Proksimal. Scaffolding
bermaksud mengubahsuai tahap sokongan yang diberikan. Semasa proses
pengajaran berlaku, individu yang lebih
berkemahiran (ibubapa, guru atau rakan sebaya) akan mengubahsuai tahap bantuan/bimbingan
yang diberikan mengikut keupayaan pelajar. Apabila seseolang pelajar mempelajari
kemahiran baru atau kemahiran yang sukar, guru mungkin akan memberi bimbingan
penuh tetapi apabila pelajar sudah mula memahami, bimbingan yang diberi
dikurangkan sehingga pelajar boleh menguasai kemahiran tersebut (Santrock,
2007).
Perbualan
dan lnteraksi adalah alat yang penting semasa proses perancah (secaffolding).
Perbualan akan membantu pelajar menyusun konsep-konsep baru secara lebih
sistematik dan bermakna dengan bantuan
individu yang lebih mahir
(Contoh: Guru). Menurut Vygotsky, selain daripada berkomunikasl dengan orang
lain untuk mempelajari kemahiran baru atau kemahiran yang lebih sukar,
kanak-kanak juga berkomunikasi dengan diri mereka sendiri. Bercakap sendiri ini
menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal tingkah laku mereka
sendiri. Bercakap sendiri ini cenderung berlaku pada kanak-kanak berusia 3 –
7 tahun yang seterusnya akan berkembang
di mana bercakap sendiri akan bertukar menjadi komunikasi sendiri tanpa verbal.
Akhirnya,
ia berubah menjadi suara hati atau dorongan pemikiran apabila dewasa kelak.
Vygotsky percaya kanak-kanak yang banyak bercakap sendiri mempunyai lebih
kemahiran sosial berbanding kanak-kanak yang kurang bercakap sendiri. Apabila
kanak-kanak bercakap sendiri mereka menggunakan bahasa untuk mengawal
tingkahlaku dan membimbing pemikiran mereka.
5.4 Perkembangan
bahasa
Perkembangan bahasa kanak-kanak
bermula sejak dari bayi. Pada peringkat bayi kanak-kanak tidak dapat berkomunikasi
dengan jelas. Namun, isyarat nangis boleh menyatakan yang dia lapar, lampin
basah, tidak selesa, tidak lena tidur dan sebagainya. Di sini dinyatakan
peringkat perkembangan bahasa kanak-kanak mengikut umurnya.
1. Umur 0 hingga 2 tahun
Bayi tidak dapat dapat
berinteraksi secara jelas dengan orang lain. Bayi hanya boleh menangis
semata-mata meluahkan perasaan dan kehendaknya. Sehingga usia sebulan, bunyi
yang terkeluar daripada mulut bayi(boleh dianggap pertuturan) Cuma terhad dalam
bentuk tangisan. Nadanya menangis juga berbeza dari segi kenyaringan, kuat dan
perlahan.
Meningkat
umur satu setengah bulan sehingga tiga setengah bulan, ia mengelurakan satu
bunyi ‘kukur’. Bunyi tersebut seperti konsonan c,k dab g. Pada waktu ini,
mereka boleh bertindak terhadap sesuatu bunyi. Sebagai contoh, dia akan
kepalanya akan menoleh dan matanya akan melihat ke arah bunyi ibunya
memanggilnya.
Umur
enam bulan, bayi kurang berkukur tetapi mula menyebut perkataan yang bunyinya
mambawa maksud tertentu. Seperti mama, baba, dan dada. Perkembangan pada
perigkat ini merupakan peringhkat asas untuk bercakap ke peringkat seterusnya.
Latihan ini akan menolong mempercepatkan proses pembelajaran dengan
melengkapkan kemahiran asas yang perlu bagi mengawal mekanisme percakapan yang
lebih rumit.
Usia
12 bulan hingga 18 bulan, pada peringkat ini kanak-kanak sudah dapat menuturkan
perkataan. Oleh itu, bayi hendaklah diberi peluang untuk bercakap agar emosinya
tidak terganggu. Tetapi pada masa ini juga mereka sudah mula belajar berjalan.
Jadi, mereka lebih menumpukan perhatian kepada berjalan dan melupakan bahasa
dalam seketika. Apabila, sudah dapat berjalan, mereka akan memberi tumpuan
semula kepada perkembangan bahasanya. Namun hanya sedikit perkataan yang
dipelajari sehinggalah umur 18 bulan, mereka sudah boleh menggunakan perkataan
ketika bermain atau bersendirian. Jadi pada waktu ini mereka sudah boleh
melakukan arahan yang mudah.
2. Umur 2 hingga 3 tahun
Pada
peringkat usia ini, mereka akan megurangkan penggunaan perkataan yang kurang
difahami. Ayat yang rinhkas jarang digunakan tetapi masih boleh didengar pada
usia awal 2 tahun. Dia akan bercerita tentang apa yang dialaminya kepada orang
dewasa. Pada masa inlah mereka belajar bercakap dan orang dewasa khususnya ibu
bapa harus mengawasi anak agar menggunakan ayat yang betul dan baik.
Pada
peringkat 2 tahun ke atas, perkembangan bahasa kanak-kanak akan memainkan
peranan lebih besar kerana aspek ini berhubung dengan kelakuan, kejadian,
penyesuaian dan reaksi sosial setiap kanak-kanak. Kelakukan dan emosinya amat
nyata. Susunan bahasa masih belum sempurna.
Apabila
umur kanak-kanak 3 tahun, berlaku perubahan dari segi penerimaan bahasa ,
perbendaharaan kata yang lebih banyak dan kompleks. Pada peringkat ini juga
kanak-kanak mulai belajar menyusun ayat sewaktu hendak menyatakan sesuatu.
Pengaruh
sosial juga mempengaruhi perkembangan bahasa kanak-kanak. Kanak-kanak yang
bersosial taraf tinggi petah menjawab soalan berbanding taraf rendah. Ini
mungkin ibu bapanya yang menggalakkan anak mereka berkomunikasi dengan
masyarakat luas.
3. Umur 4 hingga 5 tahun
Pada
peringkat ini perkembangan bahasa amat pesat berbeza dengan kanak-kanak yang
berumur 3 tahun. Ini kerana kanak-kanak sudah tahu menggunakan bahasa pada
keadaan dan suasana tertentu. Mereka banyak bercakap, suka tanya dan suka
bermain ayat. Cara mereka menjawab pertanyaan meleret dan pandai memberi komen
pada seseorang.
Pada
umur 5 tahun, penerimaan bahasa lebih berkesan. Kanak-kanak menggunakan bahasa
dengan lebih kritis dan khusus tetapi kurang yakin pada diri sendiri. Oleh itu,
ibu bapa harus menggalakkan pergaulan anak mereka dengan masyarakat luar
seperti bermain bersama-sama rakan sebaya di luar. Mereka sudah dapat menyebut
umur mereka dengan betul. kanak-kanak mula belajar membaca.
6.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, teori Vygotsky adalah mengatakan bahawa
perkembangan kanak-kanak adalah pengaruh besar daripada interaksi dan
komunikasi di antara kanak-kanak dengan orang dewasa. Ia telah mengkaji perkara
ini dan sememangnya teori ini bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak.
Perkembangan pembelajaran sosial kanak-kanak lebih banyak dilalui dengan
aktiviti mereka berbual-bual dengan orang dewasa seperti ibu bapa, adik
beradik, saudara mara dan guru.
Refleksi
Tugasan ini telah diberikan oleh En.Azmi selaku pensyarah
bagi kursus Psikologi Pendidikan ini bagi memenuhi kehendak kerja kursus
berasaskan ilmu. Tugasan ini dilakukan secara berkumpulan di mana ahli kumpulan
saya adalah sebanyak tiga orang. Walaubagaimanapun, tugasan ini telah dibahagi
kepada tiga ahli kumpulan saya mengikut sub topik. Ucapan terima kasih
diucapkan kepada En.Azmi di atas kesudian beliau memberi tugasan ini.
Sesungguhnya tugasan ini sangat merangsang minda dan
pemikiran saya sebagai bakal guru yang akan menerajui bidang perguruan. Teori
Proksimiti Vygotsky adalah salah satu teori bagi permbelajaran sosial
kanak-kanak. Dalam tempoh masa menyiapkan tugasan ini, saya menghadapi beberapa
kekangan. Di mana saya sebenarnya agak kurang memahami apa itu konsep teori
proksimiti Vygotsky. Ia menyebabkan saya sukar untuk mengolah isi-isi penting
yang terdapat pada teori Vygotsky ini. Untuk mengatasi masalah ini, saya telah meminjam
buku dari perpustakaan dan melayari internet untuk mencari lebih banyak
maklumat tentang teori ini. Dengan pembacaan buku dan maklumat daripada laman
web tersebut telah membantu saya memahami dengan jelas tentang teori Vygotsky
ini.
Kekangan
yang saya hadapi seterusnya adalah kesukaran ahli kumpulan saya untuk
berbincang tentang tugasan ini disebabkan tempat tinggal masing-masing yang
berjauhan. Memandangkan tugasan ini dibuat secara berkumpulan, kami telah
membahagikan tugasan kepada setiap ahli kumpulan untuk memudahkan kerja
disebabkan faktor tempat tinggal kami yang berjauhan ini. Keadaan ini
menyukarkan kami untuk selalu berjumpa bagi menyiapkan tugasan.
Walaubagaimanapun, untuk mengatasi masalah ini, kami telah berbincang dengan
lebih awal tentang pembahagian tugasan. Kami juga menggunakan teknologi terkini
iaitu email untuk menyiapkan tugasan ini dan saling berhubungan melalui telefon
untuk memastikan tugasan ini dapat disiapkan dengan jayanya dan cemerlang.
Walaupun terdapat
kekangan untuk menyiapkan tugasan ini, kebaikan yang saya perolehi hasil
daripada tugasan ini adalah sangat banyak. Antaranya adalah memupuk semangat
setia kawan dan saling bekerjasama di antara ahli kumpulan. Dengan membuat
tugasan secara berkumpulan ini, menjadikan kami sentiasa berhubungan dan
bertanya khabar antara satu sama lain semasa berhubungan melalui telefon dan
email menjadikan kami mempereratkan lagi hubungan kami.
Hasil daripada melakukan
tugasan ini juga telah menambah ilmu pengetahuan saya tentang bagaimana
perkembangan kanak-kanak terbentuk. Terdapat berbagai pandangan dan idea
berkenaan perkembangan kanak-kanak ini. Bagi tugasan kumpulan saya adalah
mengenai dua teori pembelajaran sosial iaitu Teori Bandura dan Teori Proksimiti
Vygotsky. Walaupun kami telah melakukan pembahagian tugasan kepada setiap
individu, hasil daripada tugasan ini kami telah sama-sama meneliti dan
membacanya. Hasil daripada perkara itu, secara tidak langsung saya telah menambah
ilmu saya lagi dengan teori Bandura dan Implikasi kedua-dua teori terhadap
pengajaran dan pembelajaran. Kedua-dua teori mempunyai konsep dan idea yang
hampir sama tetapi mempunyai perbezaan pandangan masing-masing. Bandura
mengetengahkan teori peniruan manakala Vygotsky pula mengetengahkan zon
perkembangan proksimal sebagai pengaruh kepada perkembangan pemikiran
kanak-kanak.Sebagai guru saya perlu mempunyai pengetahuan tentang kanak-kanak
supaya pembelajaran yang akan saya ajari kepada kanak-kanak akan lebih
berkesan.
Akhir sekali, saya sekali lagi ingin mengucapkan
berbanyak terima kasih kepada En.Azmi kerana memberikan tugasan yang sangat
memberi motivasi ini kepada kami. Sesungguhnya ia memberi banyak ilmu
pengetahuan baru dan mengukuhkan lagi ilmu sedia ada saya.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteterima kasih sis krn memberi kefahaman kpd sy ttg teori Vygotsky
ReplyDeleteسام سام
Delete