Noor Hafiz Fatihah


A1.0    Perihal Vygotsky
            Lev Vygotsky dilahirkan pada 1896 dan beliau dilahirkan di Rusia. Walaupun beliau sezaman dengan Piaget, penulisan karya beliau hanya mendapat perhatian ahli-ahli psikologi Negara barat pada tahun 1960an. Kini anak dan cucu Vygotsky sedang meneruskan penyelidikan dan pengajaran pendidikan alternatif yang diasaskan oleh teori beliau.
Vygotsky nama lengkapnya adalah Lev Semenovich Vygotsky. Ia lahir diRusia pada tanggal 5 November 1896. Pada tanggal 11 Juni 1934 ia telah menjadi ahli psikologi perkembangan di Soviet dan ia mendasarkan pada psikologicultural- historis. Vygotsky telah belajar privat pada Solomon Ashpiz dan lulusdari Universiti negeri di Moskow 1917. Setelah itu, dia memberikan kuliah tentang psikologi di Moskow pada tahun 1924. Di mana ia bekerja dengan khusus pada pemikiran tentang perkembangan kognitif, terutama hubungan antara bahasa dan fikiran, tulisannya menitik beratkan pada latar sejarah, budaya,dan faktor sosial.
http://faculty.weber.edu/pstewart/images/vygotsky.jpg






Rajah 1 : Lev Semenovich Vygotsky
 
 


Andaian asas teori ini ialah: 
  • Orang dewasa mendidik kanak-kanak melalui kaedah formal dan informal
  • Setiap budaya mempunyai alat-alat dalam budaya untuk mendidik
  • Pemikiran dan bahasa saling mempengaruhi
  • Kanak-kanak atau individu memimpin diri melalui ‘self talk’ (inner speech).
  • Kanak-kanak boleh melakukan perkara yang lebih sukar jika dibimbing.
  • Tugas yang mencabar akan menggalakkan perkembangan minda
·         Bermain merupakan satu cara kanak-kanak untuk belajar
2.0       Teori Proksimiti Vygotsky
Menurut Dr.Ragbir Kaur Joginder Singh (2012) walaupun Vygotsky bersetuju dengan Piaget bahawa perkembangan kognitif berlaku secara berperingkat-peringkat, beliau juga berpendapat bahawa interaksi sosial kanak-kanak amat mempengaruhi perkembangan kognitif mereka. Ini menunjukkan tanpa interaksi yang meluas kanak-kanak tidak dapat memperkembangkan lagi pemikiran kognitif mereka. Mereka mungkin akan hanya mengetahui tentang perkara asas sahaja tetapi tidak dapat mengaitkan pengetahuan asas tersebut dengan penerimaan baru. Dalam sudut lain, bolehlah dikatakan bahawa keinsafan dan kesedaran serta kefahaman individu terhasil daripada pergaulan sosial dan tingkah laku sosial mereka.
Dalam teori beliau, Vygotsky menyatakan bahawa bahasa tutur dan pengaruh orang lain dalam dunia sosial kanak-kanak merupakan pengaruh penting dalam perkembangan kognitif mereka. Kanak-kanak akan mula berinteraksi dengan ahli keluarga terlebih dahulu sebelum mereka bergaul dengan masyarakat. Ibu bapa adalah orang pertama yang akan memberi mereka maklumat bahasa pertuturan dan cara berinteraksi. Oleh yang demikian ibu bapa perlu sentiasa berinteraksi dengan kanak-kanak sejak awal lagi supaya perkembangan mereka dapat dijana dari awal. Kita biasa mendengar bahawa pakar perubatan juga menggalakkan para ibu mengandung untuk mula berbual-bual dengan bayi di dalam kandungan mereka kerana ia merangsang otak dan perkembangan mereka.
Vygotsky menyatakan orang dewasa dan rakan sebaya menyalurkan ‘mental tools’ (dan bahasa) kepada kanak-kanak atau pelajar semasa interaksi. Sumbangan yang utama teori ini ialah konsep zone of proximal development dan scaffolding. Scaffolding pula ialah bantuan sementara orang dewasa kepada pelajar untuk membuat sesuatu yang lebih sukar. Saat dan ketika dimana bantuan itu diberikan adalah dipanggil zon perkembangan proksimal (zone of proximal development). 



3.0       Dua peringkat perkembangan kognitif menurut Vygotsky
Berpandukan teori Vygotsky , perkembangan kognitif berlaku dalam dua peringkat iaitu peringkat sosial dan peringkat individu. Peringkat sosial adalah peringkat yang mana maklumat yang diperolehi hasil daripada interaksi antara dua individu seperti ibu bapa, rakan-rakan, dan jiran. Manakala peringkat individu pula ialah kebolehan individu menukarmaklumat dan pengetahuan yang        diperolehi daripada interaksi sosial kepada kefahaman individu.
Contoh interaksi antara seorang kanak-kanak dengan ibunya. Contoh perkembangan pada peringkat ini dapat dilihat dalam dialog dibawah:

Ibu       : Kita tidak boleh berbohong.
 Anak  : mengapa ibu?
 Ibu      : cuba kamu fikirkan.
 Anak : Tuhan marah, orang yang ditipu menangis, menganiaya, dan boleh bergaduh
 Ibu     : semua jawapan kamu benar. Berbohong juga menggalakkan kita membuat perbuatan jahat yang lain iaitu mencuri. Ada pepatah yang mengakatan “mula-mula berbohong lama-lama mencuri”

Dalam hal ini dapat dilihat bahawa pertanyaan ibunya merangsang minda anaknya untuk mencari jawapan. Ini melatih anaknya memikir seterusnya mengembangkan lagi kognitif anaknya melalui perbualan. Perbualan ini juga mungkin berlanjutan sehingga anak tersebut berpuas hati. 
Contoh peringkat individu pula boleh dibuat seperti berikut :
“Anak mengetahui berbohong adalah perkara yang tidak baik jadi anak akan sentiasa tidak berbohong kerana takut diri akan menjadi lebih jahat”.



4.0       Dua faktor dalam perkembangan kognitif menurut Vygotsky
 Terdapat dua faktor utama dalam perkembangan kognitif kanak-kanak menurut Les vygotsky iaitu interaksi sosial dan kemahiran berbahasa. Interaksi social ialah pemikiran kanak-kanak berkembang akibat dari pergaulan dengan orang lain. Pergaulan dan interaksi yang bermakna ini selalunya berlaku antara kanak-kanak dengan individu yang lebih berpengetahuan darinya. Kemahiran berbahasa pula adalah apabila kanak-kanak akan bergaul dengan masyarakat sekelilingnya dan kemudiannya akan menggunakan maklumat-maklumat yang diperolehi dalam interaksi- interaksi yang lain iaitu mungkin semasa bermain atau apabila berdepan dengan situasi yang hampir sama di masa akan datang.
Manusia dalam hidup bermasyarakat, akan saling berhubungan dan saling membutuhkan satu sama lain. Kebutuhan itulah yang dapat menimbulkan suatu proses interaksi sosial. Maryati dan Suryawati (2003) dalam laman internet beralamat url di http://jurnalsdm.blogspot.com/2009/05/interaksi-sosial-definisi-bentuk-ciri.html menyatakan bahwa, “Interaksi sosial adalah kontak atau hubungan timbal balik atau interstimulasi dan respons antar individu, antar kelompok atau antara individu dan kelompok”. Pendapat lain dikemukakan oleh Murdiyatmoko dan Handayani (2004), “Interaksi sosial adalah hubungan antara manusia yang menghasilkan suatu proses pengaruh mempengaruhi yang menghasilkan hubungan tetap dan pada akhirnya memungkinkan pembentukan struktur sosial”
Interaksi positif hanya mungkin terjadi apabila terdapat suasana saling mempercayai, menghargai, dan saling mendukung” ini menurut Siagian, (2004). Berdasarkan definisi di atas maka, penulis dapat menyimpulkan bahawa interaksi sosial adalah suatu hubungan antara sesama manusia yang saling mempengaruhi satu sama lain baik itu dalam hubungan antara individu, antara kelompok maupun antara individu dan kelompok.
Kemahiran berbahasa pula meliputi kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran berbahasa ini merupakan teras kepada penguasaan bahasa baku. Penguasaan kesemua kemahiran ini amat penting dalam proses pengajaran dan pempelajaran supaya berjalan dengan lancar dan berkesan. Kemahiran bahasa yang berhubung dengan kemahiran lisan melibatkan dua komponen asas, iaitu mendengar dan bertutur. Kedua-dua komponen ini berkait rapat dan saling melengkapi. Kemahiran membaca dan menulis pula merupakan kemahiran bukan lisan.

5.0       Empat konsep atau tema utama teori proksimiti Vygotsky
            Sehubungan dengan teori Vygotsky yang mengatakan bahawa bahasa tutur dan pengaruh orang lain dalam dunia sosial kanak-kanak merupakan pengaruh penting dalam perkembangan kognitif mereka, beliau telah mengemukakan empat konsep atau tema utama untuk menerangkan teorinya. Empat konsep tersebut adalah pendekatan sosio-budaya, zon perkembangan proksimal, bantuan perancah (scaffolding) dan perkembangan bahasa. Keempat-empat konsep tersebut diterangkan seperti yang berikut.

5.1       Pendekatan sosio-budaya
                        Menurut Dr.Ragbir Kaur Joginder Singh (2012) Vygotsky telah memerhati dan mengkaji peranan budaya dan komunikasi interpersonal kepada perkembangan kognitif kanak-kanak. Beliau berpendapat bahawa perkembangan pembelajaran berlaku dalam konteks sosial iaitu melalui persekitaran dunia kanak-kanak yang dikelilingi dengan orang dewasa yang berinteraksi dengan mereka sejak mereka dilahirkan.
                        Menurut Dr.Ragbir Kaur Joginder Singh (2012) lagi, melalui interaksi dengan orang dewasa di sekeliling mereka, kanak-kanak akan dapat menguasai tabiat dan peraturan budaya, gaya bahasa, penulisan serta simbol-simbol budaya.  Interaksi ini mendorong perkembangan kognitif mereka dengan memberi makna membina atau konstruk pengetahuan.
                        Ini dapat dijelaskan apabila kanak-kanak banyak berinteraksi dengan orang sekeliling mereka, mereka akan dapat mengenali budaya mereka dengan mendalam. Sebagai contoh, kanak-kanak berbangsa Melayu mendapat pengetahuan tentang cara makan budaya Melayu dengan menggunakan tangan kerana mereka telah melihat perlakuan itu digayakan oleh ahli keluarga mereka. Mereka akan memahami keadaan itu dan menghormati budaya tersebut. Manakala bagi bangsa Cina pula, kanak-kanak berbangsa Cina telah mengetahui cara makan mereka menggunakan perlatan yang dipanggil ‘chopstik’ atau penyepit sejak mereka lahir kerana mereka memerhatikan keadaan tersebut pada awal kehidupan mereka melalui perlakuan ahli keluarga mereka.
                        Vygotsky menekankan peranan orang dewasa dan kanak-kanak dalam perkembangan seorang individu. Menurut Vygotsky kanak-kanak lahir dengan kemampuan untuk memahami dunia luar dan memusatkan perhatian terhadap sesuatu perkara. Namun demikian, mereka tidak banyak memiliki fungsi mental yang bertahap tinggi seperti kemahiran berfikir tinggi dan kemahiran menyelesaikan masalah.  
                        Menurut Vygotsky lagi fungsi-fungsi mental yang lebih tinggi ini dianggap sebagai alat-alat kebudayaan (cultural tools) yang ditunjukkan oleh kanak-kanak menerusi aktiviti seperti berbicara, berbahasa, dan menulis. Alat-alat kebudayaan ini diwarisi daripada ahli-ahli keluarga yang lebih tua di mana semua pengalaman pembelajaran dibimbing. Pengalaman dengan orang lainyang diperolehi melalui aktiviti-aktivitit ini secara beransur-ansur menjadi semakin mendalam dan membentuk gambaran batin kanak-kanak mengenai dunia.
Sebagai contoh, masyarakat Melayu amat mementingkan keharmonian kekeluarga di mana sikap tolong-menolong dan saling hormat menghormati antara ahli keluarga muda dengan yang lebih berumur ditonjolkan. Apabila kanak-kanak yang sedang membesar melihat bagaimana abangnya memanggil adik bongsu kepada ibunya dengan gelaran Pak Usu. Kanak-kanak tersebut secara tidak langsung memahami bahawa gelaran itu perlu dipanggil kepada adik bongsu ibunya akibat daripada penonjolan budaya Melayu yang mementingkan sikap hormat-menghormati dengan ahli keluarga yang lebih tua melalui panggilan yang betul.   
                        Secara keseluruhannya boleh dirangkumkan bahawa pendekatan sosio-budaya ialah hasil gabungan antara pendekatan behaviorisme dan pendekatan kognitivisme. Oleh itu, pendekatan ini mengambil kira penekanan ahli behaviorisme ke atas kesan atau hasil sesuatu tingkahlaku dan minat ahli kognitif ke atas impak hasil daripada kepercayaan serta harapan murid itu. Pendekatan ini boleh dikaitkan dengan teori efikasi kendiri dalam memotivasikan murid. Pendekatan ini juga mementingkan penglibatan manusia dalam aktiviti atau bertingkah laku agar dapat mengekalkan identiti dan hubungan interpersonal dalam suatu masyarakat.

5.2       Zon perkembangan proksimal
Zon Kepentingan interaksi dalam perkembangan kognitif kanak-kanak digambarkan oleh Vygotsky dalam konsep Zon Perkembangan Proksimal. Zon perkembangan proksimal ini menerangkan mengenai bagaimana kemahiran-kemahiran yang sukar dilakukan oleh kanak-kanak boleh dijayakan dengan bantuan danbimbingan orang-orang dewasa atau rakan sebaya yang lebih mahir.Zon perkembangan proksimal ini bertujuan untuk menolong kanak-kanak berkembangdari tahap sosial kepada tahap peribadi.
Terdapat dua tahap iaitu:
1.     Tahap perkembangan sebenar:Penyelesaian masalah secara bersendirian oleh kanak-kanak tanpa sebarangbantuan.
2.     Tahap perkembangan potensi:Apa yang boleh dilakukan oleh kanak-kanak dengan bimbingan orang dewasa

                        Walaupun pada akhirnya anak-anak akan mempelajari sendiri beberapa konsep melalui pengalaman sehari-hari, Vygotsky percaya bahwa anak akan jauh lebih berkembang jika berinteraksi dengan orang lain. Anak-anak tidak akan pernah mengembangkan pemikiran operasional formal tanpa bantuan orang lain. Perkembangan Proksimal merupakan tengah antara actual development dan potensial development, di mana antara apakah seorang anak dapat melakukan sesuatu tanpa bantuan orang dewasa dan apakah seorang anak dapat melakukan sesuatu dengan arahan orang dewasa atau kerjasama dengan teman sebaya. Sebagai contoh ketika siswa membuat tugasannya secara sendirian, perkembangan mereka kemungkinan akan berjalan lambat. Untuk memaksimalkan perkembangan, siswa seharusnya bekerja dengan rakan yang lebih berpotensi yang dapat memimpin secara sistematik dalam menyelesaikan masalah yang lebih kompleks.
Zon perkembangan proksimal merupakan idea Vygotsky yang paling dikenali. Vygotsky menerangkan tentang kemahiran-kemahiran yang sukar dilakukan oleh kanak-kanak boleh dijayakan dengan bantuan dan bimbingan orang-orang dewasa atau rakan sebaya yang lebih mahir. Merujuk kepada rajah di atas dalam zon perkembangan proksimal terdapat had atas dan had bawah. Had atas ialah Kemahiran yang boleh dicapai dengan bantuan individu yang lebih mahir manakala had bawah bermaksud kemahiran yang telah dicapai sendiri oleh kanak-kanak.

5.3       Bantuan perancah (scaffolding)
Scaffolding bermaksud mengubahsuai tahap sokongan yang diberikan dan berkait rapat dengan zon perkembangan proksimal. Perbualan dan interaksi adalah alat yang penting semasa proses perencah untuk mendapat konsep-konsep baru dan lebih sistematik. Scaffolding adalah memberikan kepada seorang anak sejumlah besar bantuan selama tahap-tahap awal pembelajaran dan kemudian mengurangi bantuan tersebut serta memberikan kesempatan kepada anak untuk mengambil alih tanggung jawab yang semakin besar segera setelah ia mampu mengerjakan sendiri. Bantuan yang diberikan guru dapat berupa petunjuk, peringatan, dorongan, serta menguraikan masalah.
                        Perkataan perancah adalah istilah baru yang diperkenalkan dalam bidang psikologi perkembangan kognitif oleh Jerome Bruner. Ia merujuk kepada proses-proses yang digunakan oleh orang dewasa untuk membimbing anak-anak melalui zon perkembangan proksimalnya. Vygotsky menjelaskan bagaimana kanak-kanak berkembang dengan bimbingan daripada orang dewasa yang sudah Berjaya dalam bidang profesion mereka.
                        Bantuan perancah yang diberikan kepada seseorang kanak-kanak sepanjang peringkat awal pembelajaran adalah luas dan padat. Semakin kanak-kanak itu membesar, bantuan perancah dikurangkan untuk memberikan kesempatan kepada kanak-kanak itu untuk mengambil alih tanggung jawap dan tugasan yang dia dapat melakukannya dengan sendiri. Maka bantuan dan sokongan daripada ibu bapa kanak-kanak semakin lama semakin dikurangkan.
Menurut sumber laman sesawang internet yang beralamat URL di http://treebuilder.blogspot.com/2011/01/  konsep  scaffolding  berkait rapat dengan idea Zon Perkembangan Proksimal.  Scaffolding  bermaksud mengubahsuai tahap sokongan yang diberikan. Semasa proses pengajaran berlaku, individu  yang lebih berkemahiran (ibubapa, guru atau rakan sebaya) akan mengubahsuai tahap bantuan/bimbingan yang diberikan mengikut keupayaan pelajar. Apabila seseolang pelajar mempelajari kemahiran baru atau kemahiran yang sukar, guru mungkin akan memberi bimbingan penuh tetapi apabila pelajar sudah mula memahami, bimbingan yang diberi dikurangkan sehingga pelajar boleh menguasai kemahiran tersebut (Santrock, 2007).
Perbualan dan lnteraksi adalah alat yang penting semasa proses perancah (secaffolding). Perbualan akan membantu pelajar menyusun konsep-konsep baru secara lebih sistematik dan bermakna dengan bantuan
individu yang lebih mahir (Contoh: Guru). Menurut Vygotsky, selain daripada berkomunikasl dengan orang lain untuk mempelajari kemahiran baru atau kemahiran yang lebih sukar, kanak-kanak juga berkomunikasi dengan diri mereka sendiri. Bercakap sendiri ini menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal tingkah laku mereka sendiri. Bercakap sendiri ini cenderung berlaku pada kanak-kanak berusia 3 – 7  tahun yang seterusnya akan berkembang di mana bercakap sendiri akan bertukar menjadi komunikasi sendiri tanpa verbal.
Akhirnya, ia berubah menjadi suara hati atau dorongan pemikiran apabila dewasa kelak. Vygotsky percaya kanak-kanak yang banyak bercakap sendiri mempunyai lebih kemahiran sosial berbanding kanak-kanak yang kurang bercakap sendiri. Apabila kanak-kanak bercakap sendiri mereka menggunakan bahasa untuk mengawal tingkahlaku dan membimbing pemikiran mereka.
   
5.4       Perkembangan bahasa
Perkembangan bahasa kanak-kanak bermula sejak dari bayi. Pada peringkat bayi kanak-kanak tidak dapat berkomunikasi dengan jelas. Namun, isyarat nangis boleh menyatakan yang dia lapar, lampin basah, tidak selesa, tidak lena tidur dan sebagainya. Di sini dinyatakan peringkat perkembangan bahasa kanak-kanak mengikut umurnya.

1. Umur 0 hingga 2 tahun
Bayi tidak dapat dapat berinteraksi secara jelas dengan orang lain. Bayi hanya boleh menangis semata-mata meluahkan perasaan dan kehendaknya. Sehingga usia sebulan, bunyi yang terkeluar daripada mulut bayi(boleh dianggap pertuturan) Cuma terhad dalam bentuk tangisan. Nadanya menangis juga berbeza dari segi kenyaringan, kuat dan perlahan.
            Meningkat umur satu setengah bulan sehingga tiga setengah bulan, ia mengelurakan satu bunyi ‘kukur’. Bunyi tersebut seperti konsonan c,k dab g. Pada waktu ini, mereka boleh bertindak terhadap sesuatu bunyi. Sebagai contoh, dia akan kepalanya akan menoleh dan matanya akan melihat ke arah bunyi ibunya memanggilnya.
            Umur enam bulan, bayi kurang berkukur tetapi mula menyebut perkataan yang bunyinya mambawa maksud tertentu. Seperti mama, baba, dan dada. Perkembangan pada perigkat ini merupakan peringhkat asas untuk bercakap ke peringkat seterusnya. Latihan ini akan menolong mempercepatkan proses pembelajaran dengan melengkapkan kemahiran asas yang perlu bagi mengawal mekanisme percakapan yang lebih rumit.
            Usia 12 bulan hingga 18 bulan, pada peringkat ini kanak-kanak sudah dapat menuturkan perkataan. Oleh itu, bayi hendaklah diberi peluang untuk bercakap agar emosinya tidak terganggu. Tetapi pada masa ini juga mereka sudah mula belajar berjalan. Jadi, mereka lebih menumpukan perhatian kepada berjalan dan melupakan bahasa dalam seketika. Apabila, sudah dapat berjalan, mereka akan memberi tumpuan semula kepada perkembangan bahasanya. Namun hanya sedikit perkataan yang dipelajari sehinggalah umur 18 bulan, mereka sudah boleh menggunakan perkataan ketika bermain atau bersendirian. Jadi pada waktu ini mereka sudah boleh melakukan arahan yang mudah.

2. Umur 2 hingga 3 tahun
                        Pada peringkat usia ini, mereka akan megurangkan penggunaan perkataan yang kurang difahami. Ayat yang rinhkas jarang digunakan tetapi masih boleh didengar pada usia awal 2 tahun. Dia akan bercerita tentang apa yang dialaminya kepada orang dewasa. Pada masa inlah mereka belajar bercakap dan orang dewasa khususnya ibu bapa harus mengawasi anak agar menggunakan ayat yang betul dan baik.
            Pada peringkat 2 tahun ke atas, perkembangan bahasa kanak-kanak akan memainkan peranan lebih besar kerana aspek ini berhubung dengan kelakuan, kejadian, penyesuaian dan reaksi sosial setiap kanak-kanak. Kelakukan dan emosinya amat nyata. Susunan bahasa masih belum sempurna.
            Apabila umur kanak-kanak 3 tahun, berlaku perubahan dari segi penerimaan bahasa , perbendaharaan kata yang lebih banyak dan kompleks. Pada peringkat ini juga kanak-kanak mulai belajar menyusun ayat sewaktu hendak menyatakan sesuatu.
            Pengaruh sosial juga mempengaruhi perkembangan bahasa kanak-kanak. Kanak-kanak yang bersosial taraf tinggi petah menjawab soalan berbanding taraf rendah. Ini mungkin ibu bapanya yang menggalakkan anak mereka berkomunikasi dengan masyarakat luas.

3. Umur 4 hingga 5 tahun
                        Pada peringkat ini perkembangan bahasa amat pesat berbeza dengan kanak-kanak yang berumur 3 tahun. Ini kerana kanak-kanak sudah tahu menggunakan bahasa pada keadaan dan suasana tertentu. Mereka banyak bercakap, suka tanya dan suka bermain ayat. Cara mereka menjawab pertanyaan meleret dan pandai memberi komen pada seseorang.
            Pada umur 5 tahun, penerimaan bahasa lebih berkesan. Kanak-kanak menggunakan bahasa dengan lebih kritis dan khusus tetapi kurang yakin pada diri sendiri. Oleh itu, ibu bapa harus menggalakkan pergaulan anak mereka dengan masyarakat luar seperti bermain bersama-sama rakan sebaya di luar. Mereka sudah dapat menyebut umur mereka dengan betul. kanak-kanak mula belajar membaca.

6.0       Kesimpulan
            Kesimpulannya, teori Vygotsky adalah mengatakan bahawa perkembangan kanak-kanak adalah pengaruh besar daripada interaksi dan komunikasi di antara kanak-kanak dengan orang dewasa. Ia telah mengkaji perkara ini dan sememangnya teori ini bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak. Perkembangan pembelajaran sosial kanak-kanak lebih banyak dilalui dengan aktiviti mereka berbual-bual dengan orang dewasa seperti ibu bapa, adik beradik, saudara mara dan guru.



Refleksi

            Tugasan ini telah diberikan oleh En.Azmi selaku pensyarah bagi kursus Psikologi Pendidikan ini bagi memenuhi kehendak kerja kursus berasaskan ilmu. Tugasan ini dilakukan secara berkumpulan di mana ahli kumpulan saya adalah sebanyak tiga orang. Walaubagaimanapun, tugasan ini telah dibahagi kepada tiga ahli kumpulan saya mengikut sub topik. Ucapan terima kasih diucapkan kepada En.Azmi di atas kesudian beliau memberi tugasan ini.
            Sesungguhnya tugasan ini sangat merangsang minda dan pemikiran saya sebagai bakal guru yang akan menerajui bidang perguruan. Teori Proksimiti Vygotsky adalah salah satu teori bagi permbelajaran sosial kanak-kanak. Dalam tempoh masa menyiapkan tugasan ini, saya menghadapi beberapa kekangan. Di mana saya sebenarnya agak kurang memahami apa itu konsep teori proksimiti Vygotsky. Ia menyebabkan saya sukar untuk mengolah isi-isi penting yang terdapat pada teori Vygotsky ini. Untuk mengatasi masalah ini, saya telah meminjam buku dari perpustakaan dan melayari internet untuk mencari lebih banyak maklumat tentang teori ini. Dengan pembacaan buku dan maklumat daripada laman web tersebut telah membantu saya memahami dengan jelas tentang teori Vygotsky ini.
            Kekangan yang saya hadapi seterusnya adalah kesukaran ahli kumpulan saya untuk berbincang tentang tugasan ini disebabkan tempat tinggal masing-masing yang berjauhan. Memandangkan tugasan ini dibuat secara berkumpulan, kami telah membahagikan tugasan kepada setiap ahli kumpulan untuk memudahkan kerja disebabkan faktor tempat tinggal kami yang berjauhan ini. Keadaan ini menyukarkan kami untuk selalu berjumpa bagi menyiapkan tugasan. Walaubagaimanapun, untuk mengatasi masalah ini, kami telah berbincang dengan lebih awal tentang pembahagian tugasan. Kami juga menggunakan teknologi terkini iaitu email untuk menyiapkan tugasan ini dan saling berhubungan melalui telefon untuk memastikan tugasan ini dapat disiapkan dengan jayanya dan cemerlang.
            Walaupun terdapat kekangan untuk menyiapkan tugasan ini, kebaikan yang saya perolehi hasil daripada tugasan ini adalah sangat banyak. Antaranya adalah memupuk semangat setia kawan dan saling bekerjasama di antara ahli kumpulan. Dengan membuat tugasan secara berkumpulan ini, menjadikan kami sentiasa berhubungan dan bertanya khabar antara satu sama lain semasa berhubungan melalui telefon dan email menjadikan kami mempereratkan lagi hubungan kami.
            Hasil daripada melakukan tugasan ini juga telah menambah ilmu pengetahuan saya tentang bagaimana perkembangan kanak-kanak terbentuk. Terdapat berbagai pandangan dan idea berkenaan perkembangan kanak-kanak ini. Bagi tugasan kumpulan saya adalah mengenai dua teori pembelajaran sosial iaitu Teori Bandura dan Teori Proksimiti Vygotsky. Walaupun kami telah melakukan pembahagian tugasan kepada setiap individu, hasil daripada tugasan ini kami telah sama-sama meneliti dan membacanya. Hasil daripada perkara itu, secara tidak langsung saya telah menambah ilmu saya lagi dengan teori Bandura dan Implikasi kedua-dua teori terhadap pengajaran dan pembelajaran. Kedua-dua teori mempunyai konsep dan idea yang hampir sama tetapi mempunyai perbezaan pandangan masing-masing. Bandura mengetengahkan teori peniruan manakala Vygotsky pula mengetengahkan zon perkembangan proksimal sebagai pengaruh kepada perkembangan pemikiran kanak-kanak.Sebagai guru saya perlu mempunyai pengetahuan tentang kanak-kanak supaya pembelajaran yang akan saya ajari kepada kanak-kanak akan lebih berkesan.  
Akhir sekali, saya sekali lagi ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada En.Azmi kerana memberikan tugasan yang sangat memberi motivasi ini kepada kami. Sesungguhnya ia memberi banyak ilmu pengetahuan baru dan mengukuhkan lagi ilmu sedia ada saya.

3 comments: