IMPLIKASI
TEORI VYGOTSKY KE ATAS PELAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1.
Penilaian
perlu difokuskan untuk menentukan zon perkembangan proksimal setiap kanak-kanak
·
Guru perlu memberi latihan yang berbeza
kesukaran untuk Menentukan tahap
bimbingan yang sepatutnya diberi.
·
Contohnya, guru perlu menggunakan
pelbagai jenis aras soalan iaitu aras senang,sederhana, dan susah untuk melihat
keupayaan murid dan seterusnya dapat menentukan bimbingan yang akan diberikan.
2.
Menggunakan
zon perkembangan proksimal di dalam pengajaran
·
Guru memberi bantuan pada peringkat
permulaan, kurangkan bantuan apabila kanak-kanak sudah mula menguasai kemahiran
atau objektif yang hendak dicapai. Beri galakkan dan semangkat untuk
kanak-kanak mencuba dan mengaplikasikan kemahiran supaya mencapai objektif.
·
Contoh Aktiviti : Guru mengajar murid menulis
pantun dua kerat dengan
bimbingan.
Kemudian dibiarkan menulis sendiri berdasarkan
kefahaman
yang telah diberikan.
3.
Memberi Galakan
·
Menggalakkan bantuan daripada rakan sebaya
yang sudah mahir. Guru menggunakan strategi pengajaran koperatif dan
kaloboratif secara pengajaran secara berkumpulan.
·
Contoh Aktiviti :Guru membahagikan
murid-murid di dalam kumpulan yang terdiri daripada meri yang terdiri daripada
pelbagai tahap Kefahaman dan seterusnyamemberikan satu tugasan kepada murid
untuk dilakukana di dalam kumpulan. Murid yang mahir akan membantu murid-murid
yang lain dalam menyiapkan tugasan yang diberi.
4.
Galakan
Bercakap Sendiri
·
Kawal dan mengalakkan kanak-kanak bercakap
sendiri semasa menyelesaikan sesuatu masalah. Bimbing kanak-kanak untuk merealisasikan idea semasa bercakap
sendiri ke dalam situasi yang memerlukan penyelesaian.
·
Contoh Aktiviti :Guru menyuruh murid menulis
karangan yang bertajuk ’’Aku Sebatang Pen’’. Murid akan bercakap sendiri untuk
mendapatkan idea dengan membayangkan dirinya sebatang pen bagi menyiapkan
karangan tersebut.
5.
Arahan
yang Bermakna
·
Guru memberikan arahan yang bermakna
seboleh-bolehnya kaitkan pengajaran dengan kehidupan seharian. Kurangkan
penghafalan, bimbing pelajar mengaplikasi pengetahuan kepada pengalaman sebenar.
·
Contoh Aktiviti : Guru memberi panduan kepada
cara menunaikan solat yang betul dan murid mengaplikasikan cara tersebut ketika
solat.
IMPLIKASI
TEORI BANDURA TERHADAP PELAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Guru sebagai ROLE MODEL dan MODEL
SIMBOLIK
·
Guru perlu menjadi model yang baik sama ada
dari segi pakaian, tingkah laku, pertuturan dan sebagainya kerana murid selalu
dicontohi oleh murid.
·
Murid juga boleh meniru secara langsung
contoh-contoh pengajaran yang diberikan oleh guru.
2.
MODIFIKASI TINGKAH LAKU
·
Permodelan adalah satu cara modifikasi
tingkah laku.
·
Guru boleh menunjukkan teladan yang baik
seperti bersopan santun contohnya tidak meninggikan suara di dalam bilik
darjah.
·
Apabila murid meniru tingkah laku yang baik,
guru perlu memberi peneguhan untuk melazimkan tingkah laku tersebut.
3.
CONTOH DAN HASILAN YANG BAIK
·
Guru perlu menunjukkan hasil tangan, seni
lukis dan kemahiran-kemahiran tertentu dalam matapelajaran seperti pendidikan
seni, kemahiran hidup dan sebagainya.
·
Murid dapat meniru dari contoh-contoh yang
direka untuk menghasilkan kerja-kerja mereka.
4. PENIRUAN MELALUI MAIN
PERANAN DAN SIMULASI
·
Guru boleh mengajar nilai dan peranan
watak-watak yang penting melalui situasi main peranan dan simulasi.
·
Murid dapat meniru tingkah laku positif
secara tidak langsung yang ditunjukkan watak-watak dalam simulasi tersebut.
No comments:
Post a Comment